divendres, 27 de juliol del 2012

Vins de la Terra Alta

La setmana passada vaig tenir ocasió d'anar a la Terra Alta. Feia temps que no em dedicava un dia sencer a visitar cellers. Fa uns mesos que des de diferents àmbits m'havien arribat bones notícies dels elaboradors i dels vins d'aquesta zona de Catalunya.  Quan començo a tenir curiositat per alguna cosa, més d'hora que tard, m'organitzo per poder conèixer el què m'expliquen.

D'entrada les visites que vaig programar van ser a Edetària i al celler Piñol.

Edetària està situat al poble de Gandesa i deu el seu nom a la via Edetana, que creuava Catalunya enllaçant Dertosa (Tortosa) i Caesaraugusta (Saragossa).
Un celler modern quan hi entres et sents tranquil i ben acollit. Ubicat en una balconada des d'on es veuen les parcel·les de vinya, disposen d'un total de 24 Ha. El Joan Àngel, propietari i enòleg amb el seu llarg bagatge en el món del vi i l'enologia vetlla per elaborar vins de terroir i amb la seva firma. Fidels a la varietat Garnatxa, amb totes les seves tipologies (blanca, negra, peluda, fina...) cuiden la vinya, la verema i els tracte de la fruita dins el celler. El resultat són uns vins de molta qualitat. Carnosos, amb molta estructura i tipicitat del lloc on han nascut.


El celler Piñol és una bodega familiar situada al bell mig de Batea. L'entrada és d'una casa amb grans portalades, les vinyes es troben a les afores del centre del poble. Una petita recepció que permet endinsar-se a un gran celler. Gran per l'espai de dipòsits i bótes i gran per la qualitat dels seus vins. Mentre feia la visita em van explicar que el 90% dels seus vins els dediquen a l'exportació, una gran notícia en termes econòmics, una notícia més trista en termes de país. Sembla mentida que vins tant ben elaborats i amb uns preus competitius tinguin tant poc mercat nacional. En aquest celler vaig poder tastar un vi fet 100% amb la varietat Morenillo, un tipus de raïm autòcton de la Terra Alta i quasi en perill d'extinció. És una varietat delicada, poca aromàtica i amb una coloració semblant a la Pinot noir.


Curiós que fins que no vaig ser allà no sabia que el Consell Regulador de la Terra Alta disposava d'un espai d'interpretació. Un espai interactiu per conèixer més coses sobre la vinya i el vi, l'agricultura i altres valors de la zona. I com a valor afegit un aparador-botiga amb tots els vins inclosos dins la DO, es poden comprar a preu de celler.


La paraula amb la que ara podria definir millor la Terra Alta és sorprenent. Pel paisatge, per les persones, pels vins i per la projecció que ben segur tindrà aquest territori.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada